Bouwen
Bij deze werkplek ga je aan de slag met traditionele technieken; zagen, boren, schroeven, solderen, naaien en nog veel meer. Hierbij gebruik je veel verschillende gereedschappen. Het eindresultaat ligt vooraf vast. Omdat dit grote opdrachten zijn, zal een vrijwilliger je tijdens het bouwen begeleiden.
Experimenteren
Bij deze werkplek trek je samen met een maatje de jas aan van een onderzoeker, om vervolgens in ons laboratorium op ontdekkingstocht te gaan. Kun jij bijvoorbeeld samen met een klasgenoot ontdekken met welke stof er een misdrijf is gepleegd?
Ontwerpen
Bij deze werkplek doorloop je zelf het ontwerp- en maakproces waarbij je verschillende technieken gebruikt zoals een 3d-printer, lasersnijder, plotter, transferpers en een green screen. Hoe het eindresultaat eruit komt te zien bepaal je zelf. Ontwerpen doe je altijd samen met iemand anders.
Programmeren
Wie stuurt de robots van de toekomst aan? Bij deze werkplek leer je hoe een computer ‘denkt’ en ontdek je wat je allemaal kunt maken door te programmeren. Met het programma scratch programmeer je zelf een game maar wist jij dat je bij het programmeren niet altijd een computer nodig hebt? Bij bij het programmeren werk je altijd samen met iemand anders.
Werkplekken & opdrachten
Elke les worden leerlingen verdeeld over vaste opdrachten en keuze opdrachten die vallen binnen de domeinen Bouwen, Ontwerpen, Programmeren en Experimenteren. Bij de vaste opdrachten staat het leren van vaardigheden centraal. Denk hierbij aan bijvoorbeeld zagen, boren, solderen, naaien en het aanleren van materiaal- en gereedschapskennis. Omdat vaste opdrachten vaak grote opdrachten zijn, zal een vrijwilliger de leerlingen hierbij begeleiden. Een keuze opdracht mag de leerling natuurlijk zelf kiezen. Deze opdrachten worden altijd in 2-tallen gemaakt waarbij om meer zelfstandigheid van de leerling wordt gevraagd. Een vrijwilliger zal bij de keuze opdrachten rondlopen om eventuele vragen te beantwoorden.
Wil je weten hoe de werkplekken eruit zien? Bekijk dan het onderstaande filmpje.