Logo design
Wat is het slechtste logo dat je ooit hebt gezien? Het is waarschijnlijk lastig om te bedenken, maar dat is dan ook niet raar. Goede logo’s worden onthouden. Slechte niet.
Over het algemeen hebben de beste logo’s ook de eenvoudigste vormgeving, denk maar aan de “swoosh” van Nike of de gele M van McDonald’s. Volgens vlaggenspecialist Ted Kaye moet de lay-out van een vlag zo simpel zijn dat een kind het uit zijn hoofd na kan tekenen. Hetzelfde geldt voor logo’s.
Een logo probeert in één beeld zoveel mogelijk te vertellen over het merk waar het bij hoort.
In deze uitdaging ga je in een aantal stappen proberen een goed logo te ontwerpen voor jouw eigen merk. Dit kan een denkbeeldig bedrijf zijn of het kan een logo worden dat over jou gaat.
Uiteindelijk ga je ook een product maken met jouw eigen logo erop. Misschien wel het begin van je eigen merk. Neem hiervoor een katoenen t-shirt mee naar het technieklokaal of kies een mooi stukje zeil uit dat wij in het lokaal hebben.
Aan de slag!
Een logo of beeldmerk is een soort plaatje waaraan een bedrijf of organisatie te herkennen valt. Meestal zie je het logo op de voorgevel van een kantoor en op kleding van werknemers. De bedoeling van het beeldmerk of logo is dat als mensen het zien ze gelijk het bedrijf herkennen.
Soms bestaat een logo alleen maar uit tekst die op een speciale manier geschreven is. Bijvoorbeeld het logo van de HEMA. In andere logo’s staan plaatjes. Bijvoorbeeld het logo van het Wereld Natuur Fonds. Weer andere logo’s bestaan uit zelfbedachte figuren zoals die van de NS. Goed om te weten is dat een logo altijd simpel is. Hoe simpeler hoe makkelijker het te herkennen valt!
Bekijk het onderstaande filmpje en verbaas je hoeveel logo’s jij eigenlijk kent!
De eerste en misschien wel belangrijkste stap in het ontwerpen van een eigen logo is, bepalen wat je ermee wilt vertellen. Waar gaat het over?
Bekijk het onderstaande filmpje waarin jij tips krijgt voor het maken van een logo.
Alle begin is moeilijk, om je alvast een beetje te inspireren ga je eerst even een kijkje nemen naar wat anderen al hebben bedacht.
Klik op de link om naar de inspiratie galerij te gaan.
Nu is het tijd om woorden op te schrijven die met jouw logo te maken hebben. Gebruik hierbij het formulier dat op je werkplek al voor je is klaargelegd.
Ben je daarmee klaar?
Laat het formulier aan je juf, meester of de vrijwilliger zien.
Het logo dat je gaat ontwerpen ga jij drukken op een t-shirt of een stukje zeil. Dan is het belangrijk om te weten dat je logo uit maximaal 2 kleuren mag bestaan. Je kan alleen kiezen uit de kleuren folie die wij op voorraad hebben.
- geel
- oranje
- licht blauw
- donker blauw
- paars
- groen
- roze
- wit
- goud
Wanneer je het logo gaat drukken moet je slim gebruik maken van de kleur van het zeil of t-shirt. Hieronder zie je bijvoorbeeld een blauw shirt met het logo van de ‘Vriendengroep de dikke duim’. Dit is een logo met 1 kleur. De tekst is er helemaal niet opgedrukt.
Dan is het nu tijd om te starten met het ontwerpen. Je maakt nu 3 verschillende logo’s met de informatie van het formulier. Hiervoor gebruik je het programma Canva. Wij hebben een tutorial (filmpje) gemaakt waarin wij jou precies laten zien hoe dit moet.
Voordat je dit filmpje gaat bekijken een belangrijke tip!
- Canva is een online programma dat je met Chrome kan openen.
- Deze instructie lees jij nu ook in Chrome.
- Zet de twee tabbladen naast elkaar zodat je beide schermen kan zien.
- Je kan zo het instructiefilmpje steeds op pauze zetten en de taak in het andere scherm in Canva uitvoeren.
Maak nu in Canva 3 logo’s en ga dan naar de volgende stap.
Zet beide schermen (filmpje en Canva) naast elkaar!!!
Zet elke keer het filmpje op pauze en voer de opdracht zelf uit!!
Nu je 3 logo’s hebt gemaakt is het tijd om een keuze te gaan maken met welk ontwerp je verder gaat.
Laat je logo’s zien aan de vrijwilliger en je juf of meester. Vraag om feedback. Welk ontwerp is het beste en waarom? Stel hierbij de volgende vragen:
- Vertel eerst wat je met je logo’s wilt vertellen. Wat is je boodschap?
- Welk ontwerp past het duidelijkst bij mijn boodschap en waarom?
- Welk logo past eruit en valt je als eerste op en Waarom?
- Een simpel logo valt meer op. Zou ik nog iets weg kunnen laten in dit ontwerp zonder dat mijn boodschap verdwijnt?
- Welke 2 kleuren passen het best bij mijn boodschap? Gebruik hierbij de kleurenkaart met de 9 kleuren folie waar je uit kan kiezen.
- Pas je logo aan met de tips die je van de vrijwilliger en je juf of meester hebt gekregen.
Samen met de vrijwilliger en je juf of meester heb je een keuze hebt gemaakt met welk logo je verder gaat. Met de tips van de vrijwilliger en je juf of meester heb je het logo nog mooier gemaakt. Toch is het nog geen tijd om nu het logo te gaan drukken. In deze stap ga je zelf voor de laatste keer kritisch naar je logo kijken. Neem echt even de tijd en stel jezelf de volgende vragen;
- Straalt het logo uit wat ik ermee wilt vertellen?
- Heb ik de juiste kleur(en) gekozen?
- Kan ik nog iets weglaten waardoor het nog beter leesbaar wordt?
- Ben ik hier echt tevreden mee en is dit het logo wat ik op een t-shirt of stukje zeil wil drukken?
Dan is nu je logo klaar!
Voordat je met de volgende stap verder kan moet je eerst alle logo’s die je niet hebt gekozen in Canva verwijderen. Je mag dus alleen het logo in Canva overhouden staan die je met de volgende stappen gaat drukken.
Heb je alles verwijderd?
Bekijk nu het onderstaande filmpje om te zien hoe je het logo moet downloaden om er met de volgende stap een snijbestand van te maken.
Nu je logo definitief is gaan we er een product mee maken. Om het op textiel te kunnen drukken moet je het gaan snijden uit gekleurde folie. Dit ga je doen met een “plotter”. Deze machine zal met een superscherp mesje het logo uit de folie snijden. Zo precies kun jij niet knippen!
Om de plotter te vertellen wat hij moet snijden hebben we het programma Graphtec Studio 2 nodig. Bekijk het onderstaande filmpje waarin wij jou precies laten zien hoe dit programma werkt.
Deze tekst volgt nog.
Vraag een vrijwilliger om je te helpen.